Egy madárbarát naplója

2023. október 29. 09:54 - madarbarat

Ezerarcú Veszprém - Balatoni kalandok 2/4

Ha Balatonon vagy, de mégsem csak Balatonon szeretnél lenni, hova vinne az utad?

Mi Veszprémet tettük be a célkeresztbe, így nyaralásunk első napjának délelőttjén már újra kapaszkodtunk fel a csopaki emelkedők romantikus kaptatóin, majd ahelyett, hogy egyből a város szívébe érkeztünk volna, a külső bástyájához tettünk egy kitérőt.

Veszprémfajsz nincs kitűzve az útikönyvek címlapjára és ez így van rendjén. Annak ellenére, hogy tőle pár kilométerre buli ország működik, itt csend és a nyugalom lakik. A falu határában parkerdő már ízelítőd ad a valóban pihenni vágyóknak, padokkal, játszival meg szép nagy füves területtel, de láttunk már máshol is ilyet, nem ezért érkeztünk ide. A település centrumából fut ki egy út, mely egyenesen a kálvária domb földszintjéhez vezet. Itt parkoltunk le, majd felsétáltunk a tetejére.

Még a kisalföldi tüdővel is simán hozható a szakasz, ami viszont fent vár, az megérdemel pár öblösebb lélegzetet. Harmonikus dombok között kikandikálva integet a távolból a tó. Na, így is szép nagyok? Sokat nem időztünk, a megérte ide feljönni kezdetű mondat után vissza a kocsiba, jöhet a metropolisz.

Veszprém szerencsére mégsem az, nem is való neki ez a rang. Egy újabb parkolást követően ugyanis az egyetemi épület komplexum között, mint futrinkák a fűcsomók között úgy keresgéltük a járatokat. Hej, de micsoda változáson ment keresztül ez a rész! Lehet, hogy csak a fakuló emlékekből koptak ki ezek vagy tényleg ráncfelvarrás történt, de ahová csak néztünk, ámultunk. Erre egy kis zegzugos rész, arra meg a nagy frissen festett toronyház. Öröm volt ott lenni.

Így kódorogtunk be a központba, hol vasárnap lévén nem robbant fel. Autók jöttek is meg nem is, viszont kirándulókban nem volt hiány. Szólt ott szlovák, német, angol, tengeren inneni s túli is. A vár felé véve az irányt még díszesebbre festett, de kizárólag a régmúlt építészetét hirdetőt alkotások köszöntek erről, s arról. Most így zsebből nem is tudnék olyan várost mondani, hol ennyire vigyáztak volna a múlt értékeire. Még így laikus szemlélőként is elismerően bólogattunk az élénk, de környezetbe illő formákon és színeken. Ami pedig a Gizella és István szobornál várt azt meggyőződéssel mondom, megunhatatlan.

Onnan olyan látvány tárul a szem elé, melyért fel kell menni. Oda is tapad a tekintet, a láb és minden. Benézni egy egykori kolesz ablakain, hol emberöltőkön át folyt a tanulás. No, de mossuk le az arcról a meghatottságot, itt a család meg a többi útvonal, gyerünk ki a szírt felé, majd ereszkedés le a hegyoldalba, hol már erdős, vadregényes hangulat uralkodott. Majd jött a sétány és az a tér, hol nemrég még az a két fiatal, aki most már zsiráfok nyakába akassza az érmet, ott mászott fel pont azon a létrán.

Útjelző táblák és szédülten kacskaringózó sétányok, ez is kérem, Veszprém. Mentünk, de a fejünk jobban.  A viadukt innen egy kőhajításra, s már ő véd minket a bőrbe szinte karcoló napsugarak ellen. Vizünk is gyorsan apad, de padok szerteszét, hát lehuppanunk egyen, s megy a kalkuláció. A gulya domb ott van, csak hát az óra meg itt, s nem beszélve a további tervekről. Oké. Ez most kimarad.

A jó öreg kék kút viszont nem, körbeálljuk, örülünk neki, s ömlik a víz, néha a torkunkon belülre is. Majd kisebb utcák következnek, de itt sem múlik ámulat, csak az életerő, melyet a hőség csapol rendesen. Van viszont menedék, így érkeztünk meg egy központi, de mégis udvarsarki nyugvópontra, a teázóba.

Kikértük a fagyis kávékat, no meg két olyan teát, mely magától mesél úgy, hogy még vízbe sem került. A népes kommenttelő brigádnak igaza volt. Ez a hely valódi kis sziget. Pihi, örömködés és az a bizonyos nagy levegő. Most álljunk fel.

A kocsi még türelmesen várt, majd halkan indult és Pécsely falu szélén nyitotta ki ajtait. Itt három pincészetről árulkodik a térkép. Ebből az egyikben csak palackos bort értékesítettek. A másik helyszíntől a rendezetlenség és elhanyagoltság tartott távol. Harmadik pedig csak térképen volt, de lehet, hogy már meg is szűnt.

Sebaj, vissza a faluba, irány Balatonszőlős. Az utolsó állomásunk már érdeklődés energia hiányában csak felületes átszáguldás és ott sincs semmi...

Elcsigázottan, de Veszprémből aktuális élményekkel, és emiatt még nagyobb vonzódással tértünk vissza a szállásra.

Nagy Kornél

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.